belki mostowe

Zastosowanie prefabrykatów w budownictwie infrastrukturalnym

DLACZEGO PREFABRYKATY?

Wykorzystanie prefabrykatów znacząco wpływa na usprawnienie prac budowlanych. Wpływa to oczywiście na skrócenie czasu robót.
Mają one szerokie zastosowanie ze względu na powtarzalność elementów i konstrukcji, które są w danym momencie wykonywane.

Wzrost prefabrykatów nastąpił w latach 70. Dzisiaj, biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, są one coraz chętniej wykorzystywane w różnych rodzajach prac budowlanych. Polscy inwestorzy przekonują się do tego typu rozwiązania, co świadczy o szerokiej gamie zalet.

Jednym ze względów, o których warto wspomnieć, jest możliwość nawet dalekiego transportu. Minimalizuje to koszty.
Istnieją obawy o jakość i trwałość, jednakże specjaliści podkreślają, że gdy konstrukcja prefabrykatu jest odpowiednia, wtedy obiekt mostowy uzyskuje pożądaną trwałość.

PREFABRYKATY JAKO ELEMENTY WIELOWYMIAROWE

Biorąc pod uwagę infrastrukturę drogową, elementy wielowymiarowe mają zastosowanie w obiektach mostowych oraz przejściach podziemnych. Są różnego typu systemy służące do konstruowania obiektów mostowych. Ich podstawowym elementem są belki mostowe, występują one w różnych rodzajach.

SYSTEMY PŁYTOWE

Tego typu system wykorzystuje belki mostowe typu Kujan. Są one w dwóch wersjach – zwykłej i NG.
NG, czyli Nowa Generacja są belkami wzmocnionymi. W porównaniu do zwykłych są bardziej ekonomiczne, gdyż zużywa się mniej stali sprężającej. Warto wziąć również pod uwagę, iż są one sztywniejsze w obu kierunkach.

Belki Kujan są elementem nośnym płyt pomostów. Mają ukryte żebra wewnętrzne.
Stosuje się je w drogowych obiektach mostowych, które są projektowane na obciążenie ruchome klasy A i B.

Mogą być również zastosowane belki mostowe typu „Wągrowiec”. Charakteryzują się sposobem układania na styk. Są one przykryte warstwą nadbetonu, co stanowi szalunek tracony.
W środnikach belach robione są otwory, które przepuszczają zbrojenia poprzeczne montowane na budowie.

Kolejnymi w systemach płytowych są belki mostowe oparte na belkach DS. W przekroju poprzecznym mają one kształt prostokątny. Produkowane są w dwóch długościach 6 i 9 metrów, natomiast szerokość jest stała i wynosi 89 cm.

Istnieje jeszcze kilka typów, takich jak belki typu „Płońsk” lub „Gromnik”. Należy jednak sprawdzić ich dostępność u producentów.

SYSTEMY ŻEBROWE

Belki stanowią element nośny płyt pomostów typu gęstożebrowego z żebrami zewnętrznymi.

Przeznaczone do obiektów mostowych projektowanych na obciążenia ruchome klasy A i obciążenia pojazdem klasy specjalnej 150.

SYSTEMY PŁYTOWO – BELKOWE

Ustrój nośny stanowią tutaj belki mostowe typu T. Mają one poszerzoną półkę dolną, co tworzy żebra zewnętrzne. Pomiędzy takimi belkami wykorzystuje się różnego rodzaju elementy wypełniające. Są one w postaci cienkich płyt zbrojeniowych.

Na rynku można odnaleźć płyty typu „Filigran”. Wykorzystuje się również w obiektach mostowych, choć powszechnie znane ich zastosowanie jest z budownictwa mieszkalnego.
Ich zalety są szerokie. Warto wspomnieć choćby o dostosowaniu nośności do warunków użytkowania stropów, a co za tym idzie elastyczności, która nie ogranicza swobody twórczej konstruktorów lub architektów.

Kolejnymi typami są belki typu WBS, IG lub GT.

PODSUMOWANIE

Istnieją jeszcze oczywiście prefabrykowane elementy drobnowymiarowe, do których stosuje się deski gzymsowe. Stanowią one wykończenie boczne płyt pomostów, co niewątpliwie wpływa również na estetykę danego obiektu.

Szeroki zakres asortymentu sprawia, że prace budowlane mogą być znacznie skrócone, a także bardziej efektywne.